زبان ترکی استانبولی

آیا یادگیری زبان ترکی سخته؟

آیا یادگیری زبان ترکی سخته ؟ اگر در فکر یادگیری زبان ترکی هستید، احتمالاً این سوال را از خود پرسیده‌اید. به خصوص که در ایران آذری زبانان ما اکثرا به زبان ترکی استانبولی تسلط دارند ممکن است از دوستان و یا خانواده زیاد در مورد این زبان شنیده باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با این زبان بیشتر آشنا کنیم تا به این سوال بهتر پاسخ دهیم.

 

اگر به زبان انگلیسی مسلط باشد باید این را بگوییم که این زبان از خانواده زبانی متفاوتی با انگلیسی است. در این زبان شما قطعا با واژگانی برخورد خواهید کرد که شبیه به زبان فارسی است و ترکی مانند سایر زبان‌های اروپایی نیست. پس نگران نباشید به سادگی می‌توانید ترکی را یاد بگیرید.

اگر می خواهید در کاپادوکیا جستجو کنید یا در ایاصوفیه لذت ببرید یا به سادگی با یکی از میلیون‌ها ترک زبان صحبت کنید، باید ترکی را یاد بگیرید. در واقع، زبان ترکی یک زبان عالی برای یادگیری نه تنها برای برقراری ارتباط با ترک‌ها بلکه برای بازکردن درک کلیدی از سایر زبان‌های ترکی مانند آذربایجانی و ترکمنی است. در حقیقت، اگر به زبان ترکی صحبت ‌کنید، احتمالاً می‌توانید با فردی از آذربایجان یا ترکمنستان ارتباط خوبی برقرار کنید.

سه مورد از مفیدترین زبان ترکی که ما با جزئیات بیشتری به آنها می‌پردازیم عبارتند از:

 

  • زبان ترکی از الفبای لاتین استفاده می‌کند
  • ترکی تقریباً کاملاً آوایی است
  • زبان ترکی بسیار سیستماتیک است و استثنائات بسیار کمی دارد

 

الفبای ترکی

برای الفبای ترکی باید از مصطفی کمال آتاتورک به خاطر الفبای مدرن ترکی تشکر کنید. در پایان جنگ جهانی اول، هنگامی که امپراتوری عثمانی در حال ویرانی بود، آتاتورک ترکیه کنونی را متحد کرد و در سال 1923 جمهوری ترکیه را تأسیس کرد. آتاتورک به عنوان بخشی از تغییرات گسترده خود می‌خواست کشور جدیدش مدرن تر و اروپایی تر باشد.

چیزی که او برای کمک به این امر دستور داد تغییر الفبا از خطی شبیه به عربی به الفبای لاتین بود. این امر، شاید بیش از هر چیز دیگری یادگیری زبان ترکی را بسیار آسان کرد. مخصوصاً برای کسانی که یادگیرنده بصری هستند و دوست دارند کلمه را همانطور که می‌شنوند ببینند.

البته بین الفبای انگلیسی و ترکی تفاوت‌های کمی وجود دارد. به عنوان مثال، در زبان انگلیسی 26 حرف وجود دارد در حالی که در ترکی 29 حرف وجود دارد. اما در حقیقت، ده ها واج انگلیسی و حدود یک میلیون استثنا وجود دارد. زبان ترکی اصلا اینطور نیست و تعداد کمی استثنا در آن وجود دارد.

 

نگاهی به الفبای ترکی

الفبای ترکی استانبولی

در ادامه پاسخ به این سوال آیا یادگیری زبان ترکی سخته؟ در اینجا نگاهی گذرا به الفبای ترکی می اندازیم.

A B C Ç D E F G Ğ H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü V Y Z

همانطور که مشاهده می کنید الفبا بسیار شبیه به انگلیسی است و تنها چند تفاوت دارد. به عنوان مثال، ترکی دارای “Ç” برای قرار دادن واج “ch” در زبان انگلیسی است. و “Ş” جایگزین “sh” شود. همچنین دارای “Ğ” است که در واقع صدایی نمی‌دهد بلکه فقط کلمات موجود در آن را طولانی می‌کند.

در نهایت ، برخی از مصوت‌ها مانند “Ö” و “Ü” متفاوت هستند. این حروف فقط بیانگر تفاوت کمی از “o” و “u” هستند. شما آنها را از جلوی دهان با لب‌های محکم فشرده تلفظ می‌کنید. به غیر از آن فقط چند حرف از انگلیسی وجود دارد مانند “q” ، “w” و “x” که در ترکی نیستند.

صرف نظر از این تفاوت و شباهات، داشتن الفبایی بسیار شبیه به انگلیسی که می‌توانید از روز اول آن را ببینید و بفهمید به دلیل آشنایی ما با الفبای انگلیسی یادگیری ترکی را بسیار آسان تر می‌کند.

 

ترکی تقریباً کاملاً آوایی است

بخش شگفت انگیز دیگر الفبا این است که هر حرف فقط یک صدا تولید می‌کند و تقریباً هر حرف صدای شکل خود را ایجاد می‌کند. ممکن است چند استثنا وجود داشته باشد. اما به عنوان یک زبان آموز، لازم نیست نگران این موارد باشید و اساساً می‌توانید به این فکر کنید که هر حرف یک و تنها یک صدا تولید می‌کند.

وقتی متوجه شوید که قوانین و استثنائات ترکی بسیار کم است نگرانی شما تمام خواهد شد. املا و تلفظ کلمات ترکی آنقدر آسان می‌کند که پس از چند ساعت مطالعه به صورت خودکار انجام می‌شود. البته باید بدانید برخی از حروف صداهای متفاوتی نسبت به انگلیسی دارند. بنابراین باید دقت کنید که کلمات را چگونه تلفظ می‌کنید.

به عنوان مثال، حرف “c” در ترکی هر بار صدای “j” را ایجاد می‌کند. مثال دیگر این است که حرف “i” در زبان ترکی همیشه صدای بلند “e” می‌دهد.

 

ترکی یک زبان بسیار سیستماتیک است

آخرین فاکتوری که یادگیری زبان ترکی را آسان تر می‌کند این است که ترکی یک زبان بسیار منظم و سیستماتیک است. این زبان مانند سایر زبان ها دارای قوانین خاص خود است و به ندرت از آنها منحرف می‌شوید. این امر در مورد حروف تنها یک صدا ایجاد می‌کند و در مورد ساختار جمله نیز صادق است.

به طور کلی، روش صحیح ساختن جمله به زبان ترکی این است که ابتدا فاعل، سپس مفعول و در نهایت فعل را بیان کنید. این ترکیب برای ما که زبان فارسی را به همین صورت صحبت می‌کنیم کار را بسیار آسان تر می‌کند.

مانند دیگر زبان‌ها، زبان ترکی دارای واژه‌های رایج است که روزانه استفاده می‌شود. این بدان معناست که با به خاطر سپردن و یادگیری 500-1000 کلمه واژگان هدفمند می‌توانید ارتباطات زیادی برقرار کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: آموزشگاه زبان ترکی استانبولی در کرج

آیا یادگیری زبان ترکی سخت است؟

قطعا یادگیری زبان ترکی استانبولی برای ما فارسی زبانان بسیار آسان‌تر از اروپایی‌ها خواهد بود. اما برای یادگیری راحت باید به نکته‌های زیر دقت کنیم:

 

  1. یادگیری واژگان ترکی:

از آنجا که زبان ترکی و فارسی واژگان مشترک دارند شما می‌توانید با این کلمات شروع کنید. با یادگیری واژگان  آشنا شروع کنید این امر حفظ کلمات کلیدی را به یکی از بهترین راه‌ها برای شروع تبدیل می‌کند. خواه از فلش کارت، دفترچه لغت یا از نوعی برنامه استفاده کنید، باید متعهد باشید که هر روز وقت خود را برای حفظ کلمات جدید ترکی صرف کنید.

  1. بخوانید، تماشا کنید، گوش دهید:

از آنجا که ترکی دارای الفبای لاتین است، می‌توانید از روز اول شروع به خواندن کنید. همچنین می‌توانید فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ترکی را تماشا کنید.به پادکست‌های ترکی گوش کنید. اگر می‌توانید چیزی را پیدا کنید که بتوانید هنگام گوش دادن به زبان ترکی بخوانید، مانند یک ویدیوی YouTube که دارای زیرنویس ترکی همراه با صدای ترکی است، واقعاً می‌تواند کمک کننده باشد.

  1. استمرار داشته باشید:

استقامت کنید. یادگیری زبان چندان آسان نیست. اگر به دنبال چیزهای آسان هستید فقط بازی های ویدئویی انجام دهید. اما اگر به دنبال بهبود خود هستید و زبان جدیدی را یاد می‌گیرید که به شما این امکان را می‌دهد تا با میلیون ها نفر صحبت کنید، حتی در شرایط سخت به کار ترکی ادامه دهید.

آموزشگاه راستان

کلام آخر:

زبان ترکی به زمان و تلاش نیاز دارد. اما ارزش این زمان و تلاش را دارد. و اگر بر واژگان تمرکز کنید، به زبان پادکست‌های ترکی زیادی گوش دهید و استقامت داشته باشید، در کوتاه ترین زمان مانند یک ترک صحبت خواهید کرد.

جهت مشاوره رایگان و اطلاع از شهریه ها با ما تماس بگیرید:

آدرس: 45 متری گلشهر، خیابان درختی، بعداز دوربرگردان، سمت چپ، پلاک 47 ، آموزشگاه زبان راستان
شماره تلفن:  02633529357 – 33536693-026 – 09011778071
پست الکترونیکی: info[at]rastanli[dot]ir

متدوال ترین سوال ها

آیا یادگیری زبان ترکی سخته؟

اگر در فکر یادگیری زبان ترکی هستید، احتمالاً این سوال را از خود پرسیده‌اید. به خصوص که در ایران آذری زبانان ما اکثرا به زبان ترکی استانبولی تسلط دارند ممکن است از دوستان و یا خانواده زیاد در مورد این زبان شنیده باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با این زبان بیشتر آشنا کنیم تا به این سوال بهتر پاسخ دهیم.

ایا زبان ترکی تقریبا اوایی می باشد؟

بخش شگفت انگیز دیگر الفبا این است که هر حرف فقط یک صدا تولید می‌کند و تقریباً هر حرف صدای شکل خود را ایجاد می‌کند. ممکن است چند استثنا وجود داشته باشد. اما به عنوان یک زبان آموز، لازم نیست نگران این موارد باشید و اساساً می‌توانید به این فکر کنید که هر حرف یک و تنها یک صدا تولید می‌کند.

برای یادگیری راحت زبان ترکی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یادگیری واژگان ترکی، خواندن و تماشا کردن، استمرار داشتن

پانوشت : یادگیری زبان ترکی, آموزش زبان ترکی در کرج, یادگیری الفبای ترکی

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ تماس بگیرید